Friday, December 19, 2008

kisah merentap jiwa

:bofu_37::bofu_37::bofu_37:
cik nak crite satu kisah yang merentap jiwa cik dengan begitu dasyat sekali.agak terasa gak ngan soalan tuh.sebab ia datang dari seorang lelaki yang bukan muslim.tapi akhlak lebih elok dari orang muslim sendiri.die tanye kenapa perempuan islam MELAYU pakai tudung tapi:
  1. pakai baju lengan pendekFrown
  2. pakai tudung yang jarang sampai nampak rambutFrown
  3. pakai baju ketat kadang2 terdedah bahagian yang patot ditutopFrown
  4. pakai baju pendek sampai nampak 'pungkoq'[tiru loghat kedah deena]Frown
  5. sekejap pakai sekejap takFrown
  6. tapi buat prangai tak snonoh.Frown
cik tak salahkan die langsung.sebab die ada hak.cik pun tak tau kenapa cik buat camtuh.padahal cik tau hukumnya haram.cik tau pe balasannya.

soalan tuh agak menyentap sebab cik kadang2 buat gak prangai camtuh.tapi cik cube ingat kan diri supaya tak melanggar lagi.alhamdulillah nasib cik dapat kawan serumah yang boleyh menegur mane yang patot walopon kadang2 malas nak dengar.ayah cik pon tegas gak dalam hal aurat ni, tapi cik yang tak makan saman.jadi cik banyak la review balik.untok menguatkan iman.

jadi cik nak kongsi sket firman dan hadis2 yang diguna pakai untuk aurat nih:

"Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu." (al-Ahzab: 59)

kalo korang nak lagi jelas meyh lawat sini .lagi terang dan jelas.bace lah pendapat En. Zaharudin dalam bab2 aurat nih.

_cik kedondong

9 comments:

NaDiaHaNuM~ said...

erkk... :|

asm said...

seksi hehehe

the12 said...

Hye. this is my 1st comment. hihi.

Kekadang memang sukar nak menjawab soklan dari seorang member yg non-muslim.. kekadang tu jugak persoalan tu ada jugak melibatkan kita yang masih belum perbetulkan..

Jadi, sekurang - kurang nya..persoalan dari member tu leh wat kita perbetulkan apa yang kurang.

P/s - kerap mendapat soklan membunuh dari member yg non-muslim.

http://blog.lovesylph.com

cik kedondong said...

the 12-tapi kadang2 bagos gak soklan tuh.skurang2nye sedar diri kite ni agama ape.
nmpak sangat cam tak abes menntut.tak pon x mengamalkan

_neo_ said...

member ko tu tak paham kot..ekeke..bukan nak sebelahi sape2, tapi kita manusia, ade kurang lebihnya..tapi memang patut, as muslim, kita jage semua tu supaya org lain tak pandang rendah kita..

cik kedondong said...

neo - xleyh slhkan non-muslim..sbb die mmg xphm n xtau..tp kite ni la..

GurL-FriDay said...

betul tu freeda. takley gax salahkan dia. dia tak faham kan. benda ni terpulang kat diri masing². kalau nak ikutkan, yana sendiri tak pakai tudung kan. tataw bila nak pakai. tapi duduk kat sini, mcm susah sikit nak buat. huhu.

cik kedondong said...

gurl friday - btol cakap yana.ikot masing2.kadang2 yang pakai tudung ni sebab dah biase.bukan sebab rase ituh tuntutan agama.

esofagus said...

memang btul ape org tu ckp..aku sokong..

siapa-gilakentang.blogspot.com/