Monday, February 1, 2010

oh pelanggan!

sesunggunya cik dah berenti keje di KAMDAR sebab cik dapat offer di tempat yang lebih baek.bukan bermaksud cik tak suke keje kat sini.cik sangat enjoy.tapi gaji yang ditawarkan amatlah ciput untuk cik yang menanggung hutang dengan PTPTN.

skema lak cik nye ayat..hahaha.lame!..(-_-")

sebulan lebih jugak la cik bekerja kat sini.dapat la merasa gaji yang pertama.hahah..
tu pon dapat-dapat je terus bahagikan nak bayar PTPTN, streamyx,digi.nasib de lebih.cukup la buat belanja nak keje baru kan.

enrty kali ni cik nak buat senarai pasal pemerhatian cik keatas pelanggan-pelanggan yang datang kat KAMDAR.macam-macam jenis orang.sampai pening kepala.dah la cik jadi cashier.nasib tak jadi sale promoter.lagi banyak pening woooo..

  1. perempuan lebih ramai beli kain..memang la...cik ni giler ke ape kalo laki yang beli.tapi kalo laki yang beli mesti satu.takpon die tu tailor.
  2. perempuan simpan duit syiling dalam beg khas.laki tak.die simpan dalam poket je.capai mana yang ada.
  3. kadang2 customer ingat less 10%, harga barang akan jadi macam less 70%.pastu marah cakap cashier tak pandai kira.makcik!kitorang key in dalam komputer la.bukan pakai kalkulator.komputer dah tolong kira.pastu cakap cashier penipu.
  4. customer selalu ingat duit kecik tu duit syiling.encik,duit kecik tu maksudnye duit cukup2 je.paham!
  5. customer chinese beli kaen paling banyak total 3 meter.tu pon macam2 jenis.
  6. customer melayu paling banyak borong kaen.tu biasa la.buat baju kurung.
  7. customer selalu ingat barang ada harga tak payah bukak bil..wajib ye kak.setiap kali datang kamdar pastikan semua barang anda ada bil.kalo tak jenuh la kitorang nak menjerit panggel staff.
  8. ada customer bising pasal kain rosak.padahal design kaen tu memang camtu.tak pasal2 staff kene bukak roll baru.kain tetap sama.nasib la staff tu tak baling gunting.
banyak lagi ragam yang kadang2 tak leyh nak diterima akal.tapi itu lah manusia.bekerja sebulan jadi cashier ni betul2 menguji kesabaran cik.semuga pengalaman ni dapat la diguna pakai tuk kerja cik yang baru.

nanti la cik cerita pasal kerja baru.takleyh nak di hebohkan.belum confirm lagi.baru nak start training.


_cik kedondong

3 comments:

Faizal Sulaiman said...

wahh banyak ragam ye cik customer.alangkah kita yg involve dlm foodservice industry pon mcm2.huh!

deus X machina said...

Tak payah keje
jadi blogger full time
erk888

apa pun gud luck untuk kerja baru ok!

Farihin Hadi said...

skang kje mane cik?