Tuesday, June 10, 2008

elaun menteri kene potong

ak tak tau la pe perasaan bile bace NEW STRAITS TIMES mase sarap td.ade gak menteri yang sokong, mungkin ade yang sedih.ye la..da tak dapat nak melancong ke luar negara.ak tak kesah pon bab-bab potong memotong nih.janji tak membebankan rakyat.mungkin kalo org tgk gaji ayah aku, dorang akan kate, msalah kenaikan harga barang tak memberi kesan yang terlalu dalam.ahahah.sbenarnye tak.ak pon turut rase tempias nye bile harge barang naek.

ye la.aku blaja kat uitm shah alam.dudok rumah sewa memandangkan pelajar ijazah dah tak leyh dudok asrama.jadi aku pon menyewa la dengan kadar rm600 bersame rerakan ku.ditambah lagi ak menaiki kereta.tapi kete tuh skali-skala sebab ak akan bwk biler kelas aku abes pukul 11 malam.ye lah bas RAPIDKL 604 da takde da kol 11.die smpai kol 10 je.ituh pon pemandu tuh bawak cm pelesit, cm ikhlas tak ikhlas je nak anta kitorg.

jadi bler klas habes awl ak naek la bas RAPID tuh.jimat la jugak minyak.lagi satuh, ptptn ak dpt cukop untok byr yuran je.tuh pon kene tambah sikit.ayah ak bagi duit belanje rm600.dengan nak byr bil letrik,duit dapur,tambang bas[nsb murah rm1 pegi balik..makaseyh RAPID],bil tepon,bil tenet.banyak gak la.blanje makan.untok assignment.mungkin rm600 bagi setengah org banyak.ak da cube banyak kali tok manage finance ak.ak da tak shopping.dapat la hidop smpai hujung bulan.segan nak mintak duit kat ayah ak.die pon byk bende nk bayar.

macam mane plak ngan orang yang berpendapatan rendah tapi dok kat bandar besar cam KL nih.mungkin diorng sangat terjejas.mungkin ader anak yang terpakse brenti skolah sebab takda duit nak bli baju dan kasot atau peralatan persekolahan.ye lah cikgu skang ak tgk bukan kesah psl anak murid..janji dorg mengajar pastuh blk,ujong bulan dapat gaji.[bukan semua cikgu..sye tau masih ade guru yang berdedikasi]

pade pendapat aku, bukan setakat elaun menteri je kene potong, tapi cadangan bende2 yang merapu pon patot dipikirkan kembali.contoh ade sebuah masjid kristal yang nak dibina tak ingat kat mana.tak tau ia diluluskan atau tidak.ak rase dari membazir buat masjid kristal, baek duit tuh disalurkan pada badan2 atau orang2 yang memerlukan.tak payah buat masjid lawa nak mampos tapi semayang boleh kire ngan jari.ALLAH tak pandang itu semua.

hhhmmm....tak tao la nak cakap pe.tapi ini pendapat aku.kekadang da malas nak bace surat kaba.ade je yang menyakitkan ati.ade je bende yang nak dinaikkan.maaflah kalo ade yang terguris hati membace artikel nih.tapi ini cume pendapat dan pandangan seorang rakyat,pelajar,bakal peneraju negara,bakal menganggur,bakal pekerja.

xoxo
~keCiL~

2 comments:

Anonymous said...

masjid kristal dah lame siap dah... kat tganu

zariel said...

potong br 10% dh nk bising...rakyat dh abis ikhtiar nk catu duit ank g skolah diorang x amik tau pn...huhuhuhu

aku pn sakit hati gak...tp nk post kat blog rasa malas lak...kang lain lak jadiknya...memaki hamun lak nnt...huahuahua